Biografie

                cv

                      

 Opleiding:   VABK ( Vrije Academie Beeldende Kunst ).

                       te Driebergen ( 2010  – 2013 ).

 

Cursussen:   Keramiekcursussen bij CREA in Hengelo ( 1996 – 2014 ).

                     Glasfusing (2012-2016).

                     Glascasting, pâte de verre ( 2016 ).

                     Monumentaal boetseren in  Mol ( 2017 ).                

                     Masterclass glasfusing Frank van der Ham ( 2017 ).

                       

                         Selectie  Exposities –  geschiedenis 

  • Kunst in het volkspark ( Enschede )
  • Galerie de Graanzolder ( Haaksbergen )
  • Deventer kunstmarkt
  • Eindexpositie VABK ( Landgoed de Reehorst in Driebergen)
  • Galerie Gastvrij Ootmarsum ( kunstenaarscollectief )
  • Keramix ( Zoetermeer )
  • Kunst in Ootmarsum
  • Art Groningen
  • Internationale glas- en keramiekmarkt ( Haacht )
  • Kunstschouw Zeeland ( Schouwen – Duivenland )
  • Hengelo Toont; Heart Gallery
  • Keramiek in het park ( Zoetermeer )
  • Keramiekmarkt Dordrecht

 

Lidmaatschappen

  • BBK
  • NABK

 

        Werkzaamheden

  • Workshops pâte de verre

Biografie

Ik ben geboren in Rotterdam, opgegroeid in Rijssen en woon sinds 1989 met mijn man en later 3 kinderen in Hengelo ( ov ).

Mijn kunstenaarschap heeft zich de afgelopen 21 jaar ontwikkelt naar volwassenheid. Met vallen en opstaan, schreeuwend om aandacht, soms onzeker als een puber is het een deel van mij geworden.

Dit “4de  kind” werd geboren tijdens de keramieklessen ( van Ludmilla van der Spoel ) bij toen nog Crea in Hengelo. Daar leerde ik de grondbeginselen van het kleien, na enkele jaren werd ik in Venetië gegrepen door het mozaïekvirus. Deze technieken ging ik al vrij snel combineren.

Na het spelen in de kindertijd, kreeg dit kunstkind de behoefte zich te verdiepen, en startte in 2010 een kunstopleiding in Driebergen. Deze mensontwikkeling via de kunst, gaf mij door vakken als filosofie en kunstgeschiedenis , een stevige fundatie om  verder te groeien.

Tijdens deze opleiding ben ik mij ook gaan verdiepen in de verschillende glastechnieken, zoals fusing, casting en pâte de verre. Langzaam heeft de mozaïek plaatsgemaakt voor glas. Het transparante van glas, de kleuren, het fragile van pâte de verre, blijven mij verwonderen. De combinatie met klei maakt dat deze materialen elkaar versterken.

Klei is nog steeds mijn basismateriaal, ik maak vooral figuratieve beelden die ontstaan door model boetseren met een naaktmodel, maar vaker een specifieke houding aan de hand van foto’s waar ik zelf model sta. Omdat ik graag groter wilde werken, heb ik in 2017  tijdens een opleiding in België ( o.l.v. Katrin Dekoninck) technieken geleerd die mij  de vrijheid geven om ondanks de beperkingen van de oven toch monumentaal te kunnen boetseren.

Ik ben geen fan van glazuren, ik hou van het aardse van de klei, door mijn grote beelden te polychromeren, blijft de huid van het beeld natuurlijker.

Schoonheid is mijn inspiratie, de schoonheid van de vergankelijkheid, van pure naaktheid, en van de kringloop in de natuur.

Ik wil de essentie weergeven, emoties te vangen in klei. Mijn verhaal vertellen door de waarheid achter de realiteit weer te geven, en het onbewuste zichtbaar te maken. Dit kan heel subtiel, maar ook uitvergroot, door een versmelting van mens/ dier of de verstrengeling met de natuur.